Mάζεμα της Ελιάς


 Της Αγίας Αικατερίνης πέρασε, χρονική στιγμή την οποία είχαν οι παλιοί ως εναρκτήρια ημέρα για το μάζεμα των ελαιόδεντρων.
Από την ημερομηνία αυτή και μετά ξεκινούσαν ομαδικά, είτε με συγγενείς και φίλους, είτε μαζί με τους εργάτες, από το πρωί μόλις χάραζε μέχρι τη δύση του ηλίου, το μάζεμα της ελιάς.
Έχω προλάβει παλαιότερες εποχές, πριν αποκτήσω δικές μου ελιές, αυτή την ομαδική εργασία, την μικρή γιορτή όπως την ονόμαζαν, η οποία ήταν όντως ένα μικρό πανηγύρι.
Παίρναμε μαζί το φαγητό της ημέρας, και όλα τα απαραίτητα εξαρτήματα για να στήσουμε στο μεσημεριανό διάλειμμα κανονικό τραπέζι με φαγητό, κρασί, φρούτο, και τις περισσότερες φορές και γλυκό σπιτικό.
Αρκετές φορές, όταν το απαιτούσαν οι καιρικές συνθήκες (πολύ κρύο), οι μπαρμπάδες άναβαν φωτιά να ζεσταθούμε κατά το μεσημεριανό διάλειμμα και να ψήσουμε τον εκάστοτε μεζέ που είχαμε πάρει μαζί. Καθόμασταν λοιπόν γύρω από τη φωτιά και απολαμβάναμε τη ζεστασιά που μας παρείχε.
Κατά τη διάρκεια του μαζέματος του καρπού από τα δέντρα, ο χρόνος κυλούσε ευχάριστα, άλλοτε με ζωντανά τραγούδια από τους θείους και τις θείες, άλλοτε με μουσική και παραδοσιακά τραγούδια από το ραδιοφωνάκι, άλλοτε με ανέκδοτα και άλλοτε με μικρές ιστοριούλες ή κουτσομπολιά.  
Δεν λείπανε φυσικά πότε-πότε οι μικροδιενέξεις μεταξύ των συγγενών, τις περισσότερες φορές για ασήμαντη αφορμή.
Τη σημερινή εποχή τα πράγματα έχουν αλλάξει πολύ, τουλάχιστον στα μέρη μας.
Πλέον η καθημερινότητα δεν σου αφήνει το χρόνο για να ζήσεις αυτή την εμπειρία.
Ο περιορισμένος χρόνος και χρήματα, σε οδηγούν στη χρήση σύγχρονων μηχανημάτων, με ένα η δύο εργάτες για το μάζεμα της ελιάς. Παλιά χρησιμοποιούσαν τις σκάλες και τα χτένια του χεριού για να μαζέψουν τον καρπό. Για μία μεγάλη ελιά χρειάζονταν 3-4 άνθρωποι για περίπου 1 ώρα για να κατεβάσουν τον καρπό στα πανιά.
Τώρα αρκούν μόνο 2 άτομα με ένα αεροσυμπιεστή και δύο αεροκτένια με τηλεσκοπικό κοντάρι για να κατεβάσουν την ελιά σε ½ ώρα περίπου.
Από τη μια χάνεις το «γλέντι» και από την άλλη μαζεύεις πολύ πιο γρήγορα τον καρπό και χωρίς κόπο.
Πάντως είτε με τον ένα είτε με τον άλλο τρόπο, η κούραση στο τέλος της ημέρας είναι εξίσου σημαντική. Οι παλιοί έλεγαν ότι «η ελιά για να σου δώσει το λάδι της, σου βγάζει το δικό σου.»
Έτσι και εγώ, που δεν έχω χρόνο να σπαταλήσω, παρά μόνον τον απαραίτητο, έχω εφοδιαστεί με ένα σύγχρονο μηχάνημα με δύο αεροκτένια και ετοιμάζομαι να πάρω άδεια από την εργασία μου, όπως σας έχω πει εργάζομαι στο digital agency σε μία εταιρεία, ώστε να μαζέψω τις δικές μου πλέον ελιές.

Σχόλια